Cursus Gnosis Zutphen

Bijgewerkt op: 13 mei

Gnosis, het hart van de filosofie

Aanvang: donderdag 26 september 2024, 13:30 - 15:30 uur

Locatie: Torenkamer St. Elisabeth, Geweldigershoek 39, 7201 NC Zutphen

Het is de mens eigen zich te verwonderen over zichzelf en over de wereld. Het vinden van antwoorden op de vragen naar wezen, afkomst en bestemming van de mens is beslist niet voorbehouden aan filosofen en theologen want elk van ons is begiftigd met intuïtief weten. Dit intuïtieve weten noemen we Kennis van het hart of Gnosis. Vanaf de oudheid tot op de huidige dag zijn er mensen geweest die werden geïnspireerd door Gnosis en ervan getuigden. Deze getuigenissen versterken, verdiepen en bevestigen in ons een spirituele visie aangaande onszelf, de medemens en het wereldgebeuren. Dit cursusjaar zullen we in een chronologische reeks ingaan op het gnostieke aspect in het werk van een aantal grote denkers.

De cursus is ontwikkeld binnen het Lectorium Rosicrucianum (rozenkruis.nl). Voorkennis is niet vereist. De eerste bijeenkomst is een vrijblijvende kennismakingsbijeenkomst.

Docenten: Johan van der Cammen en Gerard Olsthoorn.

Onderwerpen per week:

Onderwerp

Inleiding: algemene kenmerken van de gnostieke wijsbegeerte

26 september 2024

Moderne Rozenkruis: Jan van Rijckenborgh, Catharose de Petri

20 maart

Aanmelden per mail:

Johan van der Cammen emailadres: jcjmvandercammen@gmail.com

De prijs van de cursus bedraagt € 240 voor 12 bijeenkomsten van 2 uur. Deze cursusprijs is exclusief koffie en thee, waarvoor we de deelnemers verwijzen naar restaurant Geweldig! op de begane grond van het St. Elisabeth. De cursusbijdrage kan na de eerste bijeenkomst overgemaakt worden op rekening NL35 ABNA 0592 8688 77 van de Stichting Rozenkruis te Haarlem. Bij de eerste bijeenkomst kan de cursusmap worden aangeschaft. Deze wordt verrekend met de docent (€20)

Stichting Rozenkruis is een platform voor gnostiek hermetisch denken, een online en offline platform voor het schone, het goede en het ware, dat zich in en door mensen kan ontplooien. De Stichting organiseert jaarlijkse enkele symposia en lezingen.

CONTACT

Bakenessergracht 11

2011 JS Haarlem

T  +31 23 518 61 87

E  Stuur een e-mail

PRAKTISCH

Terms & Conditions

Privacy Policy

ANBI

Vriend worden

Je bent aangemeld voor de nieuwsbrief!