DE MENS ALS KRUISPUNT TUSSEN TIJD EN EEUWIGHEID

georganiseerd in samenwerking met "Bijbels Museum"
Landgoed Renova – Maartensdijkseweg 1, Bilthoven
Datum en tijd:
Zondag 17 oktober 2021 van 09.30 tot 15.00 uur
Toegang:
€ 50,- incl. vegetarische lunch; voor studenten: € 15,-
Inschrijven:
I.v.m. Corona is inschrijven noodzakelijk (zie onderaan)
Parkeren:
Openbaar vervoer:
Van station Bilthoven rijdt een taxi voor € 2,50; bellen: 035-6668241
Dagvoorzitter:
Carolien Croon
Gershwin Bonevacia, Sjon Groen, Marjolijn van Heemstra, Julia Veldkamp, Hugo van Hooreweghe

‘Strijd de goede strijd van het geloof,
win het eeuwige leven waartoe je geroepen bent...’ Timotheüs 6:12

Als mens zijn we onderhevig aan tijd en verandering – we weten er alles van. Maar in de universele wijsheid wordt ons voorgehouden dat wij het eeuwige leven kunnen ‘winnen’. Wat wordt daarmee bedoeld?

In de Bijbel en in andere Heilige boeken en geschriften uit alle tijden en culturen wordt de weg van sterfelijkheid naar eeuwigheid in verhalen, gedichten en gelijkenissen verbeeld, overgedragen en daarmee voorbereid. Filosofen uit de oudheid ontwikkelden er ideeën en theorieën over die nog steeds doorwerken. We zien het beeld oprijzen van de mens als ‘kruispunt’ tussen tijd en eeuwigheid. Herkennen we hierin onszelf of het leven? Kunnen we er iets voor doen of juist laten? Moeten we wachten op iets dat in de toekomst komen gaat, of vinden we de eeuwigheid in het hier en nu?

Sprekers en dichters met verschillende achtergronden staan stil bij deze vragen. We verwelkomen:

• Gershwin Bonevacia – dichter, schrijver en "spoken word" artist. Sinds maart 2019 is hij stadsdichter van Amsterdam.
  • Sjon Groen – studeerde ooit theologie en is gegrepen door de ‘gesluierde’ verhalen in de Bijbel, met name de evangeliën.
  • Marjolijn van Heemstra – dichter, theatermaker, journalist en auteur van het onlangs verschenen boek ‘In lichtjaren heeft niemand haast. Een zoektocht naar meer ruimte in ons leven’.
  • Julia Veldkamp – Zenleraar en mediator.
  • Hugo van Hooreweghe - schrijver.

De dag zal worden geleid door Carolien Croon, directeur van het Bijbels Museum en initiatiefnemer van de tentoonstelling ‘Tijd en Eeuwigheid. Poëzie in beeld en woord’, die op dit moment het land doorgaat.
Meer informatie is te vinden op www.bijbelsmuseum.nl.
Musici verklanken, zoals op elk symposion, de inspiratie die in de verschillende voordrachten aanwezig is.
U bent van harte welkom vanaf 9.30 uur. Om 10.00 uur starten we met programma en rond 15.00 besluiten we de dag met thee en wat lekkers. Tussendoor wordt een vegetarische lunch geserveerd en is er gelegenheid voor een wandeling over het landgoed en een bezoek aan de boekwinkel.

Vanwege Corona is er helaas een maximum gesteld aan het aantal bezoekers, dus schrijf u snel in: wij verwelkomen u graag!

Inschrijven voor dit symposion kan hier.

De brochure voor het symposion kan u hier downloaden.

Doneer een bedrag aan Stichting Rozenkruis.

Landgoed Renova
Maartensdijkseweg 1