Ode aan het verlangen

Bijgewerkt op: 26 jan.

Voorjaarssymposion zondag 21 mei 2023

De mens is vóór alles een verlangend wezen. Ieder mens verlangt wel ergens naar:

naar geluk, liefde, kennis, wijsheid, schoonheid, vrijheid.

Verlangen is niet alleen diepmenselijk, maar heeft ons iets te zeggen. Je diepste verlangen is in staat je de weg te wijzen naar je bestemming. Verlangen is bovendien een magisch vermogen - waar je schat is, daar zal je hart zijn. Het maakt dus uit wat je verlangt.

Hoe vind je in jezelf het verlangen dat de sleutel is tot een zinvol, vervullend leven? En als je het gevonden hebt, wat dan?

We kijken terug op een mooi symposium met bijdragen van:

Schrijver Kader Abdolah. Onlangs verscheen zijn boek ‘Wat je zoekt, zoekt jou’, over het leven en het werk van Rumi. Kader Abdolah nam ons mee zowel naar het leven en de gedichten van Rumi, als naar zijn eigen verlangen en zoektocht.

Psycholoog en schrijver Vincent Duindam vult zijn psychologische inzichten graag aan met inzichten uit de universele wijsheid. Ditmaal verweeft hij beide in het thema verlangen.

Geert Schiettecatte verlangde naar ‘de oceaan van wijsheid’ en besloot daarom de kloosterorde te verlaten. Hij nam ons mee in wat hij heeft ontdekt over verlangen in verschillende religies vanuit zijn persoonlijke ervaring.

Coen Simon schreef het boek ‘Wachten op geluk – een filosofie van het verlangen’, tijdens zijn bespreking daagde hij ons op uit om het thema verlangen op een filosofische wijze te onderzoeken. Coen vertelde zijn verhaal vanuit veel persoonlijke ervaringen.

Yolanda Eikema en Ingrid Huting gingen in gesprek met meerdere generaties over verlangen en deelde dat met ons door een video presentatie deze verhalen.

Er was ook deze dag weer veel muziek met Ad de Jong ontlokt de mooiste klanken aan de bayan. De liederen live gezongen door Behrang Alibabae, gaan over 'zielsverlangen' en raken rechtstreeks het hart.

Arwen Gerrits heeft de dag afgesloten met het zoeken naar nieuwe woorden voor de ode van deze dag.

Stichting Rozenkruis is een platform voor gnostiek hermetisch denken, een online en offline platform voor het schone, het goede en het ware, dat zich in en door mensen kan ontplooien. De Stichting organiseert jaarlijkse enkele symposia en lezingen.

Bakenessergracht 11

2011 JS Haarlem

T  +31 23 518 61 87

E  Stuur een e-mail

PRAKTISCH

Terms & Conditions

ANBI

Vriend worden

Je bent aangemeld voor de nieuwsbrief!