Teach your children well

Norbert Bollen
Toegangsprijs:
€ 30,- studenten € 15,- incl. tekstbundel en vegetarische lunch
LET OP kleine wegomleiding:
Neem de afrit 15 Epe, richting Nunspeet, Eperweg, Oenenburgweg, N310 Elburgerweg, Bovenweg, Badweg
Taxi voor trein/busreizigers vanaf Nunspeet (niet 't Harde!!!):
9.15 en 9.45 rijdt onze taxi vanaf station Nunspeet; kosten: € 3,- Bel uw verwachte aankomsttijd even door naar 0525659110

Het vervolg vindt plaats op 12 november. Lees meer en meld je direct aan!

Fragmenten

Meer fragmenten en terugblikken op eerde symposia:

Oorspronkelijke beschrijving:

Wat er in alle discussies over het kind, opvoeding en onderwijs vaak vergeten wordt is dat ieder kind met een aangeboren eigenheid, met een zuivere intuïtie en een groot gevoel voor de eigen ontwikkeling op de wereld komt, ‘Ieder kind wordt als een genie geboren!’ klinkt het in de film Alphabet.
Zo gauw ze in de structuren en regels van onze samenleving terechtkomen, verdwijnt dit unieke vermogen en die genialiteit in de systemen van onderwijs en maatschappij.

Het eerste deel van het dubbelsymposion 'Vandaag is morgen' heeft als titel: ‘Teach your children well’. We gaan op deze dag in op de vraag wat ieder mens zo uniek maakt. Hoe kan de eigen genialiteit ontdekt en ontwikkeld worden, waardoor een kind die bijzondere eigenschappen die hij bezit later ook als zelfstandig mens kan gebruiken? Wat hebben zij nodig om deze kwaliteiten zelf te vinden, te ontdekken hoe uniek ze zijn, en hoe zij dicht bij hun eigenheid en oorspronkelijkheid kunnen blijven? Hoe denken zij zelf hierover? Wanneer wij hen inpersen in het ons bekende systeem of een maatschappelijk model is dat misschien weinig bevorderlijk voor groei. Je onderdrukt er de eigen creativiteit mee en je maakt het vinden van de eigen bedoeling in hun leven moeilijker – ook al moet dat ‘vinden’ nog helemaal ontwikkeld worden.

Arwen Gerrits werkt als docent aan de opleiding communicatie. Zij houdt zich vooral bezig met de vraag hoe je het onderwijs op een andere manier kunt ontwerpen.. Onderwijs kan veelzijdig, energiek en zinvol zijn als je door middel van onderwijsvernieuwing aan de kinderen datgene aanbiedt waardoor zij zelf hun eigen genialiteit kunnen vormgeven. Ter illustratie van haar verhaal vertoont zij delen uit de film Alphabet van Erwin Wagenhofer

Katja Teunis is lid van het schoolbestuur van de J. van Rijckenborgscholen. Zij laat zien waarom de behoefte aan vreugde, verwondering en vorming bij de jonge mens centraal moet staan in het zoeken naar vernieuwend onderwijs. Bijzondere scholen kunnen hierin een cruciale rol spelen.

Reineke van Hooreweghe is theatermaakster en kunstdocent. Ze is lid van STAU, een collectief van 'ver-denkers'. Stau is een term uit de kwantumfysica, de tak van de wetenschap die ons doet denken over wie we zijn en waarom we hier zijn, in dit universum. Ze zoekt naar verbeeldingsvormen waar verhalen, filosofie, theater en beeld in elkaar overvloeien en er "mentale speelplaatsen" ontstaan waar kinderen buiten alle denkkaders 'ver' kunnen dromen, denken, spelen om de wereld vorm te geven. Reineke zal een toelichting geven over haar zoektocht naar deze vrijplaatsen en hoe zij binnen het onderwijs en de kunsten in te passen zijn.

Leo en Erich Kaniok zijn schrijvers en uitgevers van geestige en diepzinnige verhalen uit de filosofie van Oost en West. Zij spreken over de prachtige invloed die verhalen kunnen hebben om de grote vragen van het leven 'luchtig' te benaderen.

Deel II van dit symposium, 'Keep on learning', vind plaats op 12 november. Klik hier om te meer te lezen over dit deel, genaamd "Keep on Learning".

Noverosa
Badweg 12