Vuur van verandering

Vier schrijvers over innerlijke vernieuwing (en waaraan ze zich brand(d)en …)
Conferentiecentrum Renova, Maartensdijkseweg 1, Bilthoven
Zaterdag 2 november 2019
Tijd:
10.15 - 16.00 uur. Vanaf 9.30 uur: ontvangst en koffie/thee
Elly Nooyen, Olette Luitwieler, Klaas van Egmond, André de Boer

Klimaatverandering, de opkomst van China, technologisering en een rap groeiende wereldbevolking dwingen ons na te denken over totaal nieuwe wegen van samenleven. Dagelijks worden we aangesproken op onze bereidheid te veranderen, te innoveren en ons aan te passen aan niet te voorspellen omstandigheden.Kranten, talkshows en gesprekken op ons werk gaan voortdurend over de vele, met elkaar samenhangende en schier onoplosbare ingewikkeldheden van het moderne leven. Vinden we nog de moed en het enthousiasme om er ons steentje aan bij te dragen?

Welk vuur van verandering verontrust ons?,
Brandt het ons op, of verlicht het ons?
Hoe kunnen wij ons op een positieve en betekenisvolle wijze tot de overweldigende uitdagingen verhouden?

Vier schrijvers zullen op 2 november hun visie geven op deze vragen tijdens het halfjaarlijkse Symposion van Stichting Rozenkruis. Ook is er gelegenheid met een aantal van hen in gesprek te gaan.

Elly Nooyen is al jarenlang een bevlogen onderzoeker van het Taoïsme. Zeer onlangs presenteerde zij haar nieuwe boek ‘Weg in Tao, nadat zij eerder al ‘Hart voor Tao’ publiceerde. In haar nieuwe boek  Op 2 november zal Elly een korte voordracht houden in het plenaire ochtendprogramma, en in de middag kunt u in een meer informele en kleinschalige setting aan een interactieve lezing van Elly deelnemen.

Olette Luitwieler is schrijver/ dichter en ontdekte op een zeer persoonlijke wijze dat het leven niet is wat het lijkt. Recent verscheen haar dichtbundel: ‘Zonder mij’. In het ochtendprogramma houdt zij een voordracht; in het middagprogramma kunt u in kleinere setting met haar in gesprek gaan.

‘Ik kan niet zeggen hoe of waardoor het gebeurde, maar ineens zag ik het. En het was zo groots en overweldigend, zo onbegrijpelijk dat ik er wel even van moest bijkomen. Wat is zag was dat alles, werkelijk alles, elke vorm, elke gedachte, elk waanidee, elk woord, elke daad, elke stap, elke misstap, ieder mens, ieder dier, iedere eigenschap, ieder gebaar, ja alles onvoorwaardelijke Liefde is.’

Klaas van Egmond is hoogleraar op het terrein van milieu en duurzaamheid en vurig pleitbezorger van een hele nieuwe manier van met jezelf, elkaar en de wereld omgaan. Hij meent dat we het ‘tot nog toe onbespreekbare, bespreekbaar moeten maken’. Recent verscheen zijn boek ‘homo universalis – moreel kompas voor een nieuwe Europese renaissance’. Klaas zal in de ochtend een plenaire voordracht houden.

'We gaan in zwaar weer terechtkomen! Het wordt een ‘perfecte storm’(….) We gaan deze storm niet overleven als we, onder druk van de bestaande belangen, denken dat we de huidige maatschappelijke ontwikkelingen met wat kleine aanpassingen kunnen continueren. Willen we enige kans van slagen hebben dan moeten we bereid zijn om op korte termijn van koers te veranderen.’

André de Boer is een veelschrijver en heeft inmiddels vele titels op zijn naam staan. Onlangs verscheen van zijn hand: ‘Mysteriën en fakkeldragers van het Rozenkruis. Jezelf en de samenleving transformeren’. André houdt in het middagprogramma een interactieve voordracht.

--------------------------------------------------------

Naast deze vier auteurs zullen ook Karianne van Vliet en Mirjam Duivenvoorden-Ritman bijdragen.

Karianne van Vliet, een jonge psychologe, geeft in de ochtend haar ervaringen met en visie op de rage om van alles over jezelf te delen op social media. We hebben misschien de neiging om hier met enig vooroordeel naar te kijken, maar kunnen we er ook waarde in zien?

Mirjam Duivenvoorden-Ritman is medewerker van de BibliothecaPhilosophicaHermetica in Amsterdam. Zij neemt ons ons aan het einde van de dag mee in het grandioze beeld van de mens die zowel een hemel- als aardebewoner is. In die voorstelling zien we de wereld als een volmaakte oefenschool, als een werkplaats waarin de mens zichzelf en de wereld kan leren kennen, veranderen en transformeren.

Behalve woorden en beelden, zal er tijdens dit symposion volop muziek klinken.

In de pauzes bent u in de gelegenheid de boekwinkel te bezoeken waar de boeken van genoemde auteurs te verkrijgen zijn of een wandeling over het landgoed te maken.

Het is mogelijk terug te kijken naar een aantal lezingen van het symposion over Egypte van 22 juni 2019:
Om een opname te zien van de lezing van Petra Hogenboom klik hier, om een opname van de lezing van José van Emmerik te zien klik hier en voor de lezing van Klaas-Jan Bakker hier.

Landgoed Renova
Maartensdijkseweg 1